Nesanica

„Patogeni faktori u tijelu su Vata, Pitta i Kapha, a oni u Umu su Rajas i Tamas.“ (CS.SU.1.57.)

Postoji nekoliko tipova nesanice. Ne možete zaspati kad legnete u krevet, budite se noću ili se budite u neko gluho doba i više ne možete zaspati. Ili sve zajedno – što je najgora varijanta.

insomnia

Ayurvedski pogled na nesanicu počiva na načelu 3 Gune, a one su Satva, Rajas i Tamas. One su, zapravo, načela Svemira i svega što nas okružuje. Više su filozofski principi djelovanja, nego konkretne stvari.

Satva predstavlja čistoću misli, inspiraciju, fleksibilnost u djelovanju, činjenicu da ćemo u svakome trenutku znati učiniti pravu stvar. Satva je, npr. ideja o gradnji kuće. Satva započinje sve što činimo, mislimo i želimo.

Rajas je jedini pokretni princip u Svemiru (i nama). Bez Rajasa nema akcije, a ona je nužna kako bismo u pomaknuli stol ili promijenili mišljenje o nečemu. Njegov zadatak je da pali prepreke i da gura prema naprijed. Rajas princip u nama naziva projektanta, majstore, kontrolira, znoji se, dogovara i radi, kako bi se projekt – realizirao!

Tamas je princip odmora i zaustavljanja. On nam pomaže da prestanemo biti opsesivni oko nečega što nas je razdražilo ili da znamo podvući crtu s dnevnim aktivnostima kako bismo mogli na spavanje. Tamas u nama govori da je to baš ta boja fasade i podvlači crtu kada je projekt gotov i kuća useljiva, kako bi radovi napokon mogli stati (oni koji su gradili kuću znaju da to može, bez nekog pametnog tko ima razvijen Tamas princip, trajati zauvijek i nikad nije gotovo). Ako nema Tamasa – ništa što smo započeli – ne možemo završiti.

Što je nesanica? Nedostatak Tamasa. Rajas je u prevelikoj ekspanziji, možda radi briga, prevelike fizičke aktivnosti, nedostatka teže hrane, uzemljenja. Činjenica jesleep da trebamo umoriti tijelo, Um, stići do vrhunca i onda odlučiti kada je dosta sa: razmišljanjem, brigom, planiranjem, aktivnostima. Inače, živčani sustav to loše podnosi i nije pitanje hoće li prestati spavati, nego KADA. Ako nemamo odmora, odnosno, Tamas ne ugasi proces razmišljanja i tijelo i um se ne odmaraju, već nakon nekoliko dana vidimo promjene u ponašanju. Tome prethode promjene u motorici i procesu mišljenja, a kasnije su to strahovi, paranoje, fiksacije, jake i brze promjene raspoloženja, interesa, a ako to i potraje, trajna oštećenja živčanog sustava ili duševnog zdravlja.

sleeping-dog-behaviors

Stoga, umorite tijelo i um – radite nešto korisno, imajte dnevni ritam, a onda uzmite jedan fiksni trenutak u danu kada ćete se dići od posla i pustiti tijelo i um da se odmore. Prvo se to događa prisilno i nevoljko činite takve stvari (osobito ako ste skloni preopterećenjima), a kasnije mozak sam nauči da je to vrijeme kada počinje pražnjenje i odmor.sleep-2

Gdje ima vatre i zraka – nema depresije i nesanice: umorite tijelo, nadišite se svježeg zraka, napravite samomasažu, utoplite se, umirite, popijte neki napitak i mirno spavajte. Trebat će vremena, ali budite si dobri i strpljivi.

Ayurveda

https://www.facebook.com/Sanus-vita-462787300584797/

Larisa Čižmešija 385 95 5740332, Ayurvedic practitioner

larisa.cizmesija@gmail.com

By |2017-01-26T09:31:12+00:0026 siječnja, 2017|Dnevne rutine - tips&tricks, Savjeti i terapije|Komentari isključeni za Nesanica

Pin It on Pinterest

Share This