Ljetna prehrana i rutine u Ayurvedi

Ljeto je doba kada je Pitta dosha najaktivnija. Pitta se budi već u kasno proljeće, kada sunce postaje jače i zagrijava tlo i zrak. Trenutno je na vrhuncu. Suho i vruće vrijeme, kakvo imamo u našim predjelima dodatno pojačava i Vata doshu. Ako mislite da smo u sparini, otputujte u južnu Indiju ili Tajland – vlaga je neizdrživa, ali više pogoduje Vata i Pitta ljudima koji su uglavnom na Zapadu. Svi mi se želimo dopasti i u našoj kulturi je popularno biti vitak. Radimo sve da bismo pojačali Vata i Pitta doshu. Kada dođe ljeto, one se dodatno pojačavaju i postoji veća opasnost od pogoršanja nekih simptoma.

Ukoliko ste više Kapha tip osobe, teže konstitucije, sporijeg metabolizma, skloni respiratornoj sluzi i hladno vam je – ljeto je pravo doba za vas. Međutim, ako ste užarena Pitta, ljeto je doba kada biste se sakrili i hladili. Vata osobe vole ljeto jer ih zagrijava, međutim, suhoća zraka provocira suhoću Vata doshe i pogoršava vrtoglavice, konstipaciju, zaboravnost i lako energetski padate. Nisu samo Pitte pogođene vrućinom.

Termoregulacija odnosi jako puno kalorija i energije. Zimi, kada se pokušavamo zagrijati, tijelo troši puno kalorija da bi zadržalo postojeću temperaturu i generiralo novu. Ljeti se tijelo pokušava ohladiti i to nam također odnosi jako puno energije.

U Ayurvedi postoji naziv „ritucharya“ – što znači sezonski režim. Kako ne jedemo teško probavljivu hranu poput mesa ili fermentiranih proizvoda kasno navečer, tako adaptiramo svoje navike i sezonski, osobito mi, koji imamo 4 godišnja doba. U Indiji postoje 2 doba – ljeto i kišno razdoblje, ovisno o predjelu – i zima, kada su temperature oko 20 stupnjeva. Kod njih ne postoje velike razlike u prehrani, ali kod nas je vrlo važno da prilagodimo hranu godišnjem dobu. Stoga je ljeti bitno da jedemo hranu koja je lakša. Zašto? Koncept „slično privlači/pojačava slično“ odnosi se u ovom slučaju na osjećaj gladi/kapaciteta probave/jačine metabolizma, što u Ayurvedi nazivamo Agni. Agni je vruć i suh. Kada je vruće ljeto, Agni je privučen od strane okoliša i izlazi u njega, što znači da napušta (sa znojenjem i hlađenjem tijela) svoje središte – dno želuca i time ga ima manje. Zato i osjećamo smanjen apetit za vrelih dana. Kada temperatura padne, ogladnimo jer se Agni vraća u svoje sjedište.

Ledena pića i hrana u potpunosti potiskuju Agni- sjetite se toga kada posegnete za hrpom leda – hrana koju nakon toga pojedete neće biti adekvatno probavljena.

To znači da trebamo prilagoditi hranu našem metabolizmu – hrana treba biti kombinacija čimbenika:

  • rashlađujuća (dovoljno sirove hrane u vidu salata i svježeg voća)
  • kuhana (kako bismo čim manje opterećivali želudac i crijeva, dokle god je Agni manji)
  • dovoljno začinjena
  • dovoljno masnoća

Dovoljno začinjena hrana znači da treba biti lagano trpka, gorka i ljuta. Gorko i trpko rashlađuju tijelo (zeleno lisnato povrće), a ljuto dodajemo u jelo kako bismo „imitirali“ Agni kojeg je manje i pomogli varenje hrane. Ljuti okus diže Agni na kratko vrijeme, dokle je hrana u želucu i nakon toga osjećaj ljutine nestaje i brzo se spušta. Neki drugi okusi pojačavaju toplinu, a o njima ćemo više u početku jeseni. chily

 

Stoga, ne bojte se ljutih začina ljeti – oni pomažu, dokle god su unutar ravnoteže okusa i lagane prehrane.

 

Dovoljno masnoća u prehrani nam treba ljeti jer nas sunce i temperatura isušuju. Osim ako ste čvrsta Kapha, bilo bi dobro da ulje bude u 2 obroka dnevno.

Proteini su vrlo važni. Meso, koje većina jede u našim predjelima je dobro smanjiti i nadomjestiti proteiima iz jaja, sirutke, grahorica i mliječnih proizvoda. Osim što hladi, ova hrana je lakše probavljivija pa razmislite da ljeti konzumirate manje mesa, a nadomjestite ga drugim proteinima, osobito ako vam teško padne za vrućina.

coconut oil.jpg

Ulje koje hladi je kokosovo ulje. Dobro je namazati se njime i kuhati na njemu.

 

Spavajte manje i korstite jutra, kada su vlaga i svježina prisutne. Jutro je doba kada imamo najviše energije jer vlada Kapha dosha. Vježbe, poput snažnih Yoga praksi, vožnje biciklom i trčanje su idealne ujutro.

Šećite na mjesečini, hodajte u zelenilu i koristite vode tekućice kako biste ohladili tijelo i Um.

Želim vam ugodno ljeto!

By |2017-06-25T20:43:41+00:0025 lipnja, 2017|Dnevne rutine - tips&tricks, Savjeti i terapije|Komentari isključeni za Ljetna prehrana i rutine u Ayurvedi

Pin It on Pinterest

Share This